Şişme Bot Hakkında Herşey
Şişme Bot Almadan Önce Merak Ettikleriniz ve Bilmeniz Gerekenler...
1840 Tarihli Peter Hackett Tasarımı Şişme Botlar |
1840 yılında İngiliz Peter Hackett, lastik emdirilmiş kumaştan ürettiği botları geliştirdi. Takip eden yıllarda bir çok girişimci kumaş ve lastiğin türevlerini kullanarak farklı model ve boylarını ürettiler. 1866 yılına gelindiğinde, bugünkü modern tasarımı andıran biçimde üç farklı tüp’ün bir araya getirildiği şişme bot kullanan 3 kişilik bir ekip tarihin bot ile yapılan ilk okyanus ötesi yolculuğunu gerçekleştirerek Atlantik okyanusu’nu şişme bot ile geçtiler. Bu yolculuğun başarısı şişme botların ticari değer kazanmasını ve Amerikan GOODYEAR, İngiliz HANCOOK gibi büyük şirketlerin Atlantik geçişini gerçekleştiren ekibin yolculuk sırasında edindiği deneyimlerden faydalanarak konfor ve güvenliği arttırılmış şişme bot üretme kararı almalarını sağladı.
1900 yılında Vulkanize kauçuk’un icat edilmesi ile kauçuk malzeme şişme bot üretiminde ön plana çıktı, 1919 yılına kadar kauçuk esaslı ve kürek tahrikli şişme botlar sivil ve askeri amaçlar için üretilmeye devam etti. |
1855 Yılı Üretimi Şişme Botlar |
1919 yılında İngiliz RFD Zeplin üretim firmasının kurucusu Reginard Foster Dagnall Zeplin üretiminde kullanılan sentetik esaslı kumaş ile ürettiği şişme bot tasarımını Thames nehri’nde başarı ile deneyerek savunma bakanlığı için sentetik esaslı kumaştan askeri amaçlı bot üretimine başladı.
1939 yılına gelindiğinde Fransız Zodiac firması, bugünkü modern tasarım şişme botların ilk örneği olan polyester kumaş ile ürettiği ilk şişme bot modelini piyasaya sundu. Takip eden yıllarda ikinci dünya savaşının başlaması ve artan askeri talepler firmaların üretimlerini askeri endüstri’ye kaydırmasına neden oldu. Şişme bot üretim ve teknolojisi 70’ li yılların başına kadar önemli bir değişikliğe uğramadan devam etti. 70’li yılların başında kürek tahrikli botların yanı sıra benzinli motorlar şişme botlar ile entegre edildi. Bu entegrasyon şişme bot üretim ve teknolojisinde çığır açtı. |
Teknik Detaylar…
Şişme botların iskeleti, botun türü ve boyuna göre değişen 3, 4 ve 5 adet hava tüpünden ve V biçimli şişirelebilir alt omurga’dan oluşmaktadır. (satın aldığınız şişme botun kıç aynasında bulunan metal etiket’te hava tüpü adedi belirtilmiştir) birbirinden bağımsız olan bu hava tüpleri ve omurga, farklı hava tapaları aracılığı ile şişirilmekte ve tahliye edilmektedirler. Şişme botların en önemli birimi olan hava tüpleri aynı zamanda kullanım güvenliğinin en önemli unsurudur. 3 hava tüpüne sahip bir şişme bot, 2 tüpün delinerek havasının boşalması durumunda dahi tek tüp ile işlevine devam edebilecek kullanıcıyı güvenle çıkış noktasına geri götürebilecek yapıda tasarlanmıştır. |
|
Hava tüplerine hava basılırken sıralama 1.tüpten 3. veya 5.tüpe ve omurgaya, katlamak için havayı tahliye ederken omurgadan başlayarak 5.veya 3.tüpten 1.tüpe doğru olmalıdır. Hava tüpü gibi şişirilebilir yapıda olan V omurga bota yüzme kararlılığı, hakimiyet ve dalga mukavemeti sağlayacaktır. Tercihinizi yaparken satın alacağınız botun omurgalı olmasına dikkat ediniz. Omurga, özellikle kötü havalarda güvenliğinize önemli katkılar sağlayacaktır. |
Kumaş
|
Şişme botun tüm üst yapısı tüm aşındırıcı etkiler karşı son derece dayanıklı PVC kaplı 5 katmanlı Decitex kumaşından üretilmektedir. (Decitex kumaş hakkında detaylı bilgi için http://en.wikipedia.org/wiki/Units of_textile_measurement) Kullanım amacına göre 900, 1000, 1100, 1200, ve 1400 denye kalınlıklarında farklı renklerde kumaşlardan üretilen şişme botlar, Decitex kumaşın, poliüretan yapıştırıcı, soğuk kaynak, el ile yapılan dört katmanlı takviyeli dikiş ile işlenmesi sonucu kullanıma hazır hale gelmektedir. Satın aldığınız botun ayna kısmında yer alan metal etikette kumaş kalınlığı belirtilmiştir. Kumaş kalınlığı şişme botun hizmet sınıfına ve fiyatına etki eden önemli bir etkendir. Avcılık ve balıkçılık amaçlı kullanılacak bir şişme botun kumaş kalınlığı için 1100 denye yeterli iken arama kurtarma veya ticari amaç ile kullanılacak şişme botların kumaş kalınlığı min.1400 denye olmalıdır.
1100 denye Decitex kumaşın teknik detayları:
Ağırlık: 1350gr/m2 +-50gr
Genleşme Direnci: 400X380kg/5cm +-25
Yırtılma Direnci: 35X25kg/5cm +-5
Yapışma Direnci: 20X17kg/5cm +-2
Isı Direnci: -40°C ∞ +70°C
Boyutsal Kararlılık: <1% 24h at +70°C
Renk koruma: >5 (DIN54004)
İplik düzeni: <1%
|
Metal Etiket
Şişme botların iç ayna kısmında bulunan metal etiketler satın aldığınız botun kimlik bilgilerini ve kullanım detaylarını içeren önemli bilgiler ihtiva etmektedir. Bir anlamda bot ruhsatı olarak kabul edebileceğimiz bu etiket botu kullanırken tüketiciye rehberlik edecektir. Etiket üzerinde belirtilen bilgilerin detaylarını inceleyelim..
Kalite Sertifikaları: üretici firmanın imalat aşamasında hangi kalite standartlarına uyduğunu gösteren işarettir. Bu kalite standartları metal etiket üzerinde logoları ile yer alır. Şişme bot üretimi için temel kalite standart’ı ISO 6185 dir. Şişme bot satın almadan önce etiketinde bu kalite standart’ına ait logonun bulunmasına özen gösteriniz.
ISO 6185 standartlarının yanı sıra CE ve TÜV gibi uluslar arası kabul gören kalite belgeleride mevcut’dur. Bir şişme botun birden fazla kalite belgesine sahip olması
kalite açısında bir sorun yaşamayacağınız anlamına gelir. |
Dizayn Sınıfı: (Design Category)
Şişme botun hizmet sınıfını ve üretim amacını belirleyen ve etiket üzerinde A,B,C veya D harfleri ile belirtilen koda verilen isimdir. Şişme botlar farklı amaçlar için farklı üretim materyalleri ile imal edilirler. Metal etiketlerdeki bu kod’lara ait detaylar aşağıdaki tabloda izah edilmiştir.
Dizayn Sınıfı Kodu |
Hizmet Alanı |
Rüzgar Kuvveti&Dalga Direnci |
A |
Okyanus |
8 Bafor üzeri rüzgar ve 4mt dalga yüksekliği aşan sularda |
B |
Açık deniz |
8 Bafor rüzgar ve 4mt dalga yüksekliğine kadar sularda |
C |
Kıyıda&Kıyıya yakın |
6 Bafor rüzgar ve 2mt dalga yüksekliğine kadar sularda |
D |
Korunaklı iç sularda |
4 Bafor rüzgar ve 0.5mt dalga yüksekliğine kadar sularda |
Seri numarası: (Serial number)
Şişme bot satın alırken fatura üzerinde belirtilecek olan botun seri numarasıdır. Olası resmi işlemlerde bu numara dikkate alınacaktır.
Maksimum Yüklü Ağırlık:
Satın aldığınız botun motor dahil taşıyabileceği maksimum ağırlığı belirtir.
|
|
Maksimum Motor Gücü:
Botunuza takabileceğiniz maksimum motor gücünü belirtir
|
|
Maksimum Hava Basıncı:
Botunuzu şişirirken uygulacağınız maksimum hava basıncını belirtir
|
Benzinli Motorlar:
2.3 Beygir gücü’nden 150 Beygir gücü’ne kadar geniş bir yelpazede ve birçok farklı marka ile kısa ve uzun şaflı modelleri üretilen Benzin motorları şişme botlar için en uygun güç kaynağıdır. Seçiminizi yaparken aşağıdaki Boy/Güç cetvelini dikkate almanızı öneririz.
Bot Boyu |
Bot Ağırlığı |
Taşıma Kapasitesi |
Max.Yüklü Ağırlık |
Max. Motor Gücü |
2.30mt |
35kg |
3 kişi |
350kg |
4HP |
2.70mt |
45kg |
3 kişi |
480kg |
8HP |
3.00mt |
53kg |
4 kişi |
530kg |
10HP |
3.30mt |
59kg |
5 kişi |
650kg |
15HP |
3.60mt |
72kg |
6 kişi |
720kg |
20HP |
3.90mt |
78kg |
8 kişi |
810kg |
25HP |
4.20mt |
105kg |
10 kişi |
1100kg |
30HP |
Tablodaki örnek değerler ahşap tabanlı botlar içindir. Farklı özgül taban ağırlıkları değerleri değiştirebilir.
Benzinli Motorlarda Trim Ayarı:
Şişme bot/Motor entegrasyonundan maksimum verim alınması ve seyir güvenliği için motor şaft’ının bot aynasına bağlantı açısının (Trim Ayarı) doğru yapılması şarttır. Motorun kıç aynasına şaft suya dik gelecek biçimde ayarlanmalıdır.
Trim Açısı Düşük
Trim açısının düşük olması, botun baş kısmının suya daha fazla dalmasına, önden alınacak dalganın botun içerisine
girmesine, yüksek yakıt sarfiyatına, sarsıntılı seyir’e ve performans kaybına neden olur. |
||
Trim Açısı Yüksek
Trim açısının yüksek olması botun kıç kısmının suya fazla dalmasına, botun su üzerinde zıplamasına, sert havada rüzgarda botun havalanarak alabora olmasına ve seyir konforuna engel olur. |
||
Doğru Trim Açısı
Doğru yapılan Trim açısı, maksimum Motor/Bot performansının yanı sıra yakıt tasarrufu ve seyir güvenliği sağlayacaktır. |
Elektrikli Motorlar:
Tamir ve Bakım:
Tamir İşlemi
|
Bakım İşlemi:
- Bot şişik durumda iken su tahliye vanasını açarak ve taban döşemesini çıkararak zeminini, kenarlarını ve alt kısmını aşındırıcı kimyasallar içeren temizlik maddeleri kullanmadan tatlı su ile yıkayarak kurutunuz.
- Kuruduktan sonra şişme bot’lar için özel üretilmiş PH ve aşındırıcı değeri düşük kimyasal temizlik malzemeleri yardımı ile katran, boya gibi lekeleri bot yüzeyinden temizleyiniz.
- Kimyasal temizlik sonrası bot’unuzun havasını indirerek katlayabilir ve tekrar kullanana kadar güven ile muhafaza edebilirsiniz.